Dinsdag ging ik
op een korte laatste zakenreis voor mijn vakantie; op bezoek bij de collega’s
van International Expeditions in Birmingham Alabama. Birmingham is een relatief
kleine bestemming, dus er zijn geen non-stop verbindingen vanuit Toronto. Je
moet altijd via Chicago, Detroit of Atlanta vliegen. En dat vliegen, dat doe je
met een regional jet. Dit zijn kleine
Embraer of Canadair zakenjets, maar dan volgestopt met ca 50 stoelen. Regional jets zijn bijzonder populair in
de VS; vanuit het oogpunt van
luchtvaartmaatschappijen is het makkelijk om een hoge bezettingsgraad te
krijgen. En de kosten zijn relatief laag.
Ik las een
schokkend artikel over de salarissen van piloten van regional jets. Nee, als je denkt dat piloot zijn altijd een vetpot
is, dan heb je het mis. http://skift.com/2013/08/28/the-u-s-airline-pilots-who-barely-make-minimum-wage/. De beginsalarissen zijn ca $20/uur. Dat
lijkt nog enginszins acceptabel, maar er zit een addertje onder het gras; er
wordt alleen betaald van gate tot gate. Met andere woorden; voorbereidingstijd
en tijd aan de grond wordt niet uitbetaald. Als je bedenkt dat piloten niet
meer dan dertig echte vlieguren maken in een week, en je rekent het salaris om naar
een normale werkweek, dan kom je uit rond het minimumloon...
Piloten op regional jets doen echter snel veel ervaring
op (je hebt veel starts en landingen) en daarmee hopen ze snel in beeld te
komen voor de beter betaalde banen op grotere vliegtuigen. Met een tekort aan
piloten in de VS zal hopelijk hun positie binnenkort verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten