En we hebben
er weer één! Een smakelijke nieuwe case voor de managementboeken over grote
commerciele missers. In 2013 nam de grote succesvolle Amerikaanse winkelketen
Target een lokale keten in Canada over. Er werden miljoenen
in alle winkels gepompt, er werd miljoenen in reclame gestoken. Alle winkels
werden omgezet naar de Amerikaanse formule. Maar de Canadezen pruimden het
niet... Er ging al een tijdje rond dat er “start-up”
problemen waren. “Te duur, te weinig producten op de planken, winkels die niet
open gingen, etc.” Die blijken nu wat meer dan opstartproblemen, want Target
heeft aangekondigd om de hele Canadese operatie na 1.5 jaar te sluiten. Auw. http://globalnews.ca/news/1774232/target-plans-to-discontinue-canadian-opera. Dat betekent in managementtermen; de
keten maakt in Canada gigantische
verliezen en senior management betwijfelt ten zeerste of het mogelijk is er
ooit winst uit te halen. Over en uit dus. Verlies nemen en de stekker eruit.
Het is weer eens bevestigd: Canada is niet Amerika.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten