E-commerce, het
verkopen en promoten van je producten online, is een facinerend vakgebied wat
de komende jaren zich nog hard zal ontwikkelen. Bijna elke dag leer ik van
mensen om me heen die nog veel meer weten over dit interessante vakgebied.
Interessante
verrassing deze week; één van mijn favoriete artiesten, Moby, bleek de meest
gedownloade artiest te zijn van afgelopen jaar. Hoe kan dat nu? Nou, heel
simpel; Moby bood zijn nieuwe album gratis en helemaal legaal te downloaden
aan. Stom? Dat denk ik niet; hij zet zich daarmee opnieuw op de kaart. En als
hij wil, verdient hij dit drie keer terug met andere muziek, merchandise en
concerten. Over concerten gesproken; ook een favoriet uit mijn tienerjaren,
Iron Maiden, timmert weer aan de weg en was één van de meest verdienende
artiesten afgelopen jaar. Hun trucje; ze analseerden waar het meeste van hun
muziek illegaal werd gedownload. En in plaats van een legertje advocaten er
opaf te sturen, gingen ze er zelf heen. Om ter plaatse volledig uitverkochte
concerten te geven. Wat Iron Mainden en Moby gemeen hebben is dat ze prima
begrijpen hoe ze de “nieuwe” internetwereld kunnen gebruiken om geld te
verdienen. En begrijpen dat de oude “wereld” van Cd’s verkopen op een dood
spoor zit.
Het is niet
anders in de reiswereld. Sommigen beweren dat de ondergang van Oad Reizen in
Nederland is veroorzaakt omdat ze pas sinds kort op internet inzetten. Dat kan
een reden zijn; internet ligt raar genoeg nog steeds buitengewoon gevoelig in
de reiswereld. Met name veel reisbureaus, agenten en tussenpersonen gruwelen
indien een reisorganisatie via internet (direct) gaat verkopen. Je kan je kop
in het zand steken (en veel partijen in de reiswereld doen dit nog steeds),
maar heel veel klanten willen zich online orienteren op reizen. Dus het is van
levensbelang om ook online een goede aanwezigheid te hebben. Betekent dit het
einde van veel tussenpersonen? Voor sommigen niet; voor diegenen die veel
kennis en een goede persoonlijke band met hun klanten hebben en die hen goed
kunnen adviseren, zal er altijd ruimte zijn. Maar voor tussenpersonen en
agenten die hun klanten alleen producten aansmeren waarop ze zelf de hoogste
commissie ontvangen, zal het vroeg of laat over zijn. Want producten met hoge
commissies zijn meestal inferieure producten. Kijk maar naar de gehaatte
woekerpolissen.
Daarom zetten wij
bij Quark Expeditions ook in op een “duale” distributiestrategie; we werken
samen met een kleine selecte groep tussenpersonen, die duidelijk toegevoegde
waarde leveren aan hun klanten. En we zetten ook zwaar in op online. Ik ben
daarom bijzonder trots op onze nieuwe website; neem een kijkje op http://www.quarkexpeditions.com. Neem ook eens kijkje vanaf een mobiele
telefoon of een tablet; deze website is ook uitstekend mobiel te bekijken. En
nu komt het mooiste; maak op de computer in je internet browser het browser
scherm kleiner. Speel met het formaat van het browser scherm, en je ziet onze
website automatisch meeveranderen. Dit heet een responsive design; nu nog vrij uniek in de reiswereld, maar geloof
me; binnen twee jaar standaard voor elke website. Want al heel snel, misschien
binnen een jaar, verwacht ik dat de Quark website meer vanaf telefoons en
tablets wordt bekeken, dan vanaf computers. De website zal nog verder
uitgebouwd worden met heel veel video. Neem ook eens een kijkje op ons
Youtube-kanaal https://www.youtube.com/channel/UC-QzUYWG4hVFZ4QXWkRYFjA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten