Van Toronto naar
Melbourne reizen is veel vliegen. Heel veel vliegen. Je vliegt eerst van
Toronto naar Vancouver in een kleine vijf uur. Daar heb je 1.5 uur voordat de
vlucht non-stop verder gaat van noord naar zuid schuin over de grote oceaan.
Het is ongelofelijk dat dit tegenwoordig non-stop kan; het vliegtuig heeft er
dan ook een ruime 15 (!) uur voor nodig. Is zo lang vliegen afzien? Ik mag niet
klagen, want ik vloog business class. En business class bij Air Canada is een
stuk beter dan bij KLM. Weten we nog dat Doutzen Kroes een stortvloed van
kritiek over zich kreeg, toen ze de business class stoelen van KLM
bekritiseerde? http://www.telegraaf.nl/prive/21613924/__Doutzen_woest_op_KLM__.html.
Ze had gelijk; bijna alle kwaliteitsluchtvaartmaatschappijen
zijn over op 180 graden full-flat-beds;
stoelen die dus helemaal plat gaan. KLM heeft in het grootste gedeelte van de
vloot nog “glijbaanstoelen” die in een hoek staan. En ja, KLM is bezig met het
introduceren van een nieuwe business class met full-flat-beds, een programma wat nog wel enkele jaren duurt. En eigenlijk
zijn die stoelen gelijk al weer verouderd; de nieuwe trend is kleine mini-cabines
die allemaal toegang hebben tot het gangpad, omdat ze schuin opgesteld staan.
Zoals bij Air Canada: http://www.aircanada.com/en/travelinfo/onboard/comfort_intexec.html. De voordelen? Meer privacy, want als de
stoel in de bedstand wordt gezet, “valt” deze in een kleine mini-cabine. Je
hebt altijd toegang tot het gangpad, dus je hoeft nooit over iemand heen te
klimmen als je er uit wilt, of andersom. En zo slaap je vrij goed en is ruim
vijftien uur vliegen prima uit te houden.
Na de beruchte “ruim
vijftien uur” was ik er overigens nog niet, want als laatste nam ik nog een
kort vluchtje van 1.5 uur van Sydney naar Melbourne. Alles goed, ik ben er.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten