De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 22 april 2013

Santiago de Chile; Citytour

Zo, de Lagerweijtjes staan weer voor een bijzonder hectische, bizarre maar wel leuke week. Ik ga eerst via Santiago de Chile naar Punta Arenas voor een conferentie. Daarna vlieg ik terug... maar niet direct naar Toronto maar naar Las Vegas. Waar Isabelle met de kids ook heenvliegt. Isabelle moet daar werken op een trade-show; en ik zal daar kinderoppas spelen. Om zondag weer gezamenlijk terug te vliegen, met dank aan mijn gespaarde airmiles.

Vrijdagavond vloog ik via het drukste vliegveld ter wereld, Atlanta, naar Santiago, de hoofdstad van Chili, waar ik zaterdagochtend vroeg aankwam. De landing was fantastisch; ik vloog tussen de Andes toppen door met een laag-hangend wolkendek in de valleien beneden.

Dat prachtige laag-hangend wolkendek was wel een nadeel eenmaal aan de grond; het was mistig in Santiago. Ik had hier op zaterdag twee excurises geboekt, die we bij Quark verkopen aan onze klanten als pre- en post-cruise paketten. Namelijk de city-tour en de wijn-tour.

Mijn tour-guide in Santiago was Rodrigo. Zoals zo vaak in toerisme werken bijzondere personen in de branche en Rodrigo is er één van. Naast zijn werk in toerisme heeft hij namelijk nog een andere job; hij traint honden om explosieven te vinden. Op zo’n niveau dat hij als speciale gast heeft gediend in het Amerikaanse leger, o.a. een jaar in Afghanistan. Hij liet daar vol trots veel foto’s en video’s van zien op zijn iPad. Mooiste filmpje is wat militairen blijkbaar doen als ze relaxen en wat plezier willen maken. Ze zetten je op de startbaan neer en jagen een straaljager ongeveer 1 tot 2 meter over je hoofd heen. Uitdaging is om stoer te blijven staan en niet te willen wegduiken. Zal ongetwijfeld met testosteron en zo te maken hebben, maar ik zou graag deze uitdaging ook eens aannemen. En wat denk je dat Rodrigo als ambitie en droom heeft? Hij zou heel graag dolfijnen willen trainen voor het opspeuren van mijnen en munitie onder water...

Santiago is een stad die helaas zwaar geraakt is tijdens een aardbeving in 2010. Dit heeft de stad behoorlijk beschadigd en nog steeds worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd, zoals rond het presidentieel paleis. Het plein ervoor en sommige gebouwen eromheen worden nog steeds gerestaureerd. Helaas is er weinig ruimte om hier mooie plaatjes te schieten, doordat het plein afgesloten is. Een plein wat wel mooi is en hersteld is het Plaza de las armas, met prachtige koloniale gebouwen rondom het uitgestrekte plein met mooie monumenten. Zuid-Amerikaanse steden hebben dankzij de Spaanse gebouwen en kerken veel meer historie dan hun Noord-Amerikaanse-soortgenoten. Alhoewel we vorig jaar verbaasd waren om het oud-spaanse gedeelte van Los Angeles te ontdekken.

We brachten een kort bezoektje aan de lokale vismarkt. Hoogtepunt van de korte city tour was de heuvel Santa Lucia. Hier bevond zich het Spaanse kasteel op de top; er zijn nog steeds hiervan zwaar-gerestaureerde resten te bezichtigen. Maar het is het prachtig aangelegde park en de mooie uitzichten op de stad die dit een must-do attractie maken in Santiago.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten