De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 6 april 2015

Rennen in de “city within a park”

Toronto promoot zich graag als “de stad in een park”, en dit weekend kwam ik weer eens achter hoe waar dit is. Ik ben namelijk op zoek naar nieuwe renroutes . Ga ik meestal door het dichtbijzijnde Blythwood Ravine en Sherwood Park, met het kabbelende riviertje Burke’s Brook; nu ging ik het veel grotere West Don River Ravine verkennen, dat een beetje verborgen ligt achter het immense Sunnybrook ziekenhuis en een grote universiteitscampus.

Vrijdag hadden we vrij (Goede vrijdag is wel een vrije dag; tweede paasdag niet). Mijn eerste poging was via de universiteitscampus het ravijn afdalen, de rivier oversteken en dan via de oostoever teruglopen. Dat ging niet zo makkelijk want dat pad wordt niet onderhouden. Je moet riviertjes overspringen en ook over omgevallen boomstammen springen. Bijzonder avontuurlijk (en puur natuur), maar niet lekker als je tempo wil maken.
Zaterdag nam ik de westoever, en dat was een succes. Hier ligt een goed onderhouden pad midden in de woeste natuur. Je hebt echt geen enkel besef dat je midden in een miljoenenstad aan het rennen bent. Het ravijn komt uit in Glendon Forest, een relatief klein bos maar wel met schitterende grote bomen. En vervolgens kom je dan in Sunnybrook park, achter het ziekenhuis, en kan je daar weer de kloof van Burke’s Brook in. Alleen de klim vanuit de kloof weer naar “de bewoonde wereld” is stijl; dat breekt je wel even op na vijf kilometer rennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten