De Lagerweijtjes

zaterdag 23 maart 2013

Bamboo rafting op de white river

Vrijdag was dus een echte relaxdag. Terwijl de kids in de kidsclub hun eigen 1love Jamaica t-shirts maakten, ging ik een uurtje snorkelen. En had ik meteen een gelukstreffer; ik zag een pijlstaartrog die in lengte van kop tot (pijl)staart groter was dan ik zelf. En ik kon er ca 15 minuten mee zwemmen, voordat het enorme dier de diepe zee weer inzwom. Wow!

Zaterdag moesten we uiteraard een geweldige finale bedenken voor een fantastische vakantie. Op aanraden van een van onze Marley vrienden gingen we raften op de white river. Denk niet meteen aan stevige boten, helmen op en door grade 3 stroomversnellingen heen watervallen afdonderen. Nee, ya'man - dit is raften Jamaican way. Relaxed dus. Op een houten bamboo vlot gingen we rustig een riviertje af punteren (je met een stok voortduwen). Misschien klinkt de volgende opmerking vreemd; de stranden hier zijn paradijselijk - maar ik vind de riviertjes bijna nog mooier. Kraakhelder water, heerlijk verkoelend (maar niet koud) in een fantastische jungle.

We hadden met z'n viertjes twee vlotten en twee gidsen. Die plukten de mooiste bloemen voor ons in de jungle - naast allerlei kruiden en specerijen waar we aan konden ruiken. We zagen een prachtige grote spin - zelfs Isabelle was onder de indruk. Volgens de Jamaicaanse gidsen is er niets giftig in Jamaica... 'tuurlijk niet... En we kwamen uiteindelijk bij Bob Marley cliff, een klif boven de rivier waar naar men zegt Bob relaxed zijn jointje kwam roken. Nu kan je van de rand afspringen wat ik dan ook deed, maar daarna wilde Kevin ook. Met wat coaching hebben we het hem laten doen - en toen wilde de dappere man zelfs nog een keer. Op de weg terug mochten de kinderen "het stuur" (de duwstok) van de boot overnemen. We kwamen door een vissersplaatsje waar de grote gevangen barracudas aan de lijnen hingen en prachtige witte reigers klaar stonden om een visje in te pikken. En we eindigden aan het strand, waar we nog even zwommen. En we op een gegeven moment een rastaman op een luchtbedje voorbij zagen drijven met een grote joint in zijn mond. Het blijft wel Jamaica, Ya'man!

We waren weer tegen een uur terug in het hotel. We aten met z'n allen lunch, gingen zwemmen in het zwembad en de kinderen pakten nog twee uur kidsclub mee. En sloofden zich 's avonds weer uit op het podium van de kinderdisco. Top kids - avontuurlijk ingesteld en levensgenieters. Van wie zouden ze dat hebben?