De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

zondag 10 februari 2013

22 uur werken en genieten

Donderdagochtend werd ik om vijf uur wakker gemaakt met slecht nieuws; er was mist op King George Island (KGI) en de vliegtuigen (twee) konden niet vertrekken. Geen goed nieuws, zeker niet voor de passagiers. ’S ochtends was er weinig verbetering in de weerssituatie en het zag er slecht uit voor de rest van de dag. Maar het weer in Antarctica is onvoorspelbaar; opeens kregen we bericht om ons zo snel  mogelijk op het vliegveld te melden. Om vijf uur vertrok ik uiteindelijk met de eerste vlucht.

De vlucht naar KGI duurt slechts twee uur en wordt uitgevoerd met een Bae146, een viermotorige Britse hoogdekker die op de kortste en slechtste landingsbanen kan landen. En dat is nodig want de landingstrip op KGI is van gravel. Het werd mijn eerste landing op een onverharde landingsbaan. 
Het vliegveld, genaamd naar de Chileense basis Frey, heeft verder geen faciliteiten. Het eiland heeft ook geen haven of pier; we liepen in 25 minuten naar het strand waar we met zodiacs aan boord werden gebracht. Dat was groep 1. Groep 2 kwam uiteindelijk pas om half een ’s nachts aan. Dat betekende dat we ‘s nachts de groep moesten ophalen van de airstrip en via zodiacs aan boord moesten krijgen. Er was mankracht nodig dus het expeditieteam deed een beroep op mij. Dan kan je dus zeggen als directeur; “ik ben moe, ik was vroeg op, sorry jongens”. Maar het team was ook  vanaf vijf uur op, dus deed ik met volle overtuiging mee. Een geweldige top-teampresentratie; strak als een militaire operatie werden de vermoeide klanten van de airstrip naar hun warme bedje aan boord gedirigeerd. En toen ik om twee uur ’s nachts met de laatste zodiac onder begeleiding van de schipzoeklichten terugvoer naar het schip, was ik vermoeid maar heel gelukkig. Wat een super-job is dit! En achteraf bleken we een nieuw historisch mijlpunt in de geschiedenis van Antarctica te hebben gezet; dit was de eerste nachtlandingsoperatie met een passagiersvliegtuig in Antarctica. Ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten