De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

vrijdag 8 februari 2013

Op weg naar Antarctica; vliegen naar Punta Arenas

Quark Expeditions is waarschijnlijk het bedrijf met de grootste afstand tussen het kantoor en de operatie ter wereld. En soms moet je als directeur verplicht de teams opzoeken, zo ook nu. Een hele opoffering. Ik koos om een nieuwe, korte reis uit te proberen, zodat ik niet al te lang weg ben van gezin en kantoor. Het gaat hier om een zogenaamde fly-cruise. In plaats van over de Drake passage te varen (of misschien moet ik eerder zeggen “schommelen”), vlieg je vanuit Punta Arenas (helemaal in het zuiden van Chili) naar een eilandje voor Antarctica, waar een Chileense basis is (op King George Island). Je bespaart daarmee vier dagen hobbelen op de Drake. Wel heeft deze trip een nadeel; met slecht weer kunnen vliegtuigen niet vliegen, maar boten wel varen. Kortom vertragingen zijn niet uitgesloten....

Ik had een hele lange keten vluchten voor de boeg; Toronto-Miami-Santiago-Punta Arenas-King George. Helaas stapte ik in Santiago, de hoofdstad van Chili, alleen maar over. In April kom ik hier terug en heb ik een prive dagje ingepland om de stad te bekijken, want ik ben hier nog nooit geweest..

Op weg van Santiago naar Punta Arenas (bijna 3.5 uur) heb je met een beetje geluk (zoals vandaag) wel een mooie attractie; het national park Torres del Paide, een groot gletsjer park in Patagonie. Zorg ervoor, net zoals ik deed, dat je een raamplaats hebt aan de linkerkant van het vliegtuig. Het schouwspel is werkelijk fantastisch (en ik heb al heel wat gezien in mijn leven). Het bergachtige  landschap met prachtige natuurlijke gletjerbanen  die de meest unieke vormen in het landschap creeeren. Je moet het zien op de fotos om het te kunnen begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten