De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

woensdag 13 februari 2013

Cape Tuxen en Port Lockroy

‘ s Ochtends kreeg ik eerst van Mikko, ons Poolse teamlid, zodiac-lessen. Daarna hadden we een korte zodiac cruise. Er waren wederom overal prachtige ijsbergen, maar het meest bijzondere was een gigantische drijvende ijs-ark/boog. Zo groot dat je er doorheen kon varen....theoretisch dan, zoals geschreven in het vorige stukje kan je maar beter een beetje respect opbrengen voor de kracht van moeder natuur in dit gebied en dus uit de buurt blijven.

Na de cruise maakten we een continental landing. De meeste landingen zijn uiteindelijk op kleine eilandjes voor de kust van Antarctica. Ten eerste omdat Antarctica bijna één grote gletjser is; en bij gletsjers kan je beter vandaan blijven. Er zijn niet veel veilige landingspots. Bovendien is het meeste wildleven te vinden op de eilandjes. Echter we proberen altijd een echte continetal landing te maken op het zevende continent, en dat deden we kort bij Cape Tuxon.

’ S Middags gingen we terug richting het noorden door het Lemair kanaal naar een plaats genaamd Port Lockroy. Het is één van de meest bezochte plekjes in Antarctica; wederom een oude Britse basis in een fantastisch poollandschap en midden in een grote kolonie pinguins. De basis is nu een bemand museum inclusief een souveniershop en postkantoor. Ik wist niet dat er postzegels te koop waren van Brits-Antarctisch gebied! Ik besloot deze middag  eerst te gaan kayakken met de kayakgroep voordat ik uiteraard ook de souveniershop bezocht. Ik heb er leuke boekjes gekocht voor de kinderen. En ook dit bezoekje leverde een nieuwe bijzondere stempel op in mijn paspoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten