De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

zondag 9 juni 2013

Fukuoka en Osaka

Vorige week zaterdag vertrok ik met de non-stop vlucht naar Tokyo. Daar stapte ik over op een korte vlucht van twee uur naar Fukuoka, een stad helemaal in het zuiden van Japan. Is Japan mooi? Het is maar wat en hoe je het bekijkt. Japan is een overbevolkt land. De steden zijn enorm groot, industrieel, fucntioneel en over het algemeen niet mooi. Er zijn uitzonderingen, maar daar komen we later op terug.  Wel is Japan een compleet andere wereld, wat het weer aantrekkelijk maakt. Een compleet andere cultuur. Met zeer gastvrije en vriendelijke mensen.

Zondagavond kwam ik aan in Fukuoka. Er volgde een heerlijk Japans dinner. De volgende dag stonden twee presentatiesessies gepland in de stad. Aan het einde van de middag reisden we door naar Osaka per hoge-snelheidstrein, de Shinkensen. Het was ironisch genoeg dezelfde dag dat Nederland de stekker uit de Fyra trok. Wat een drama. Dat project heb ik nooit begrepen. Want ik heb het hele Fyra project nooit een hoge-snelheidstrein genoemd. Een compleet nieuw treintraject aanleggen en nieuwe treinen aanschaffen, terwijl volgens mij het nooit het plan was om harder dan 180 km/uur te gaan. Dat is geen hoge-snelheidstrein. Neem een voorbeeld aan de Shinkensen; deze futuristische “bullet” (kogel) trein zit al snel na het verlaten van het station op een kleine 300 km/uur. Met minder schudden en schokken dan een gewone Nederlandse trein. Het is een zeer indrukwekkend staaltje van feilloze Japanse techniek. O Nederland want heb je je laten beetnemen met Italiaanse rotzooi.

Een kleine drie uur later stonden we in Osaka, de tweede stad van Japan. En hoewel niet zo groot als Tokyo, nog steeds indrukwekkend uitgebreid en groot. Dinsdagochtend volgde een kort gewoon treinritje van 30 minuten naar de havenstad Kobe voor een presentatie. Kobe is bekend als stad die zo’n vijftien jaar geleden met de grond gelijk werd gemaakt door een aardbeving. Wat nu niet meer is terug te zien. ’s Middags presenteerden we terug in Osaka. Om vervolgens met een kort gewoon treinritje van 45 minuten naar Kyoto te reizen. Kyoto was de Japanse hoofdstad vanaf min of meer de oorsprong van het land tot tweehonderd jaar geleden, toen Tokyo de honours overnam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten