De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

dinsdag 11 juni 2013

Tokyo

Woensdagavond stapten we weer in de Shinkensen om in 2.5 uur naar Tokyo te racen. Filmpje! http://www.youtube.com/watch?v=gTv1_ltQ-M8. Donderdag hadden we een drukke dag, met twee presentaties, een beleefdheidsbezoek aan onze charterer en een bezoekje aan Mr. Ito’s kantoor. Met beleefdheidsbezoek bedoel ik het volgende; ik ontmoette de president van onze grootste (charter) klant. In de westerse wereld zou je wellicht onderhandelingen en officiele presentaties verwachten, plus mogelijke discussies. Dat doen topmannen echter niet onderling in Japan; je drinkt een kopje thee en toont wederzijds waardering en respect voor de zaken en de loyaliteit naar elkaar toe. Uiteraard praat je even kort over de laatste plannen en ontwikkelingen; echter geen details. Ik vind het fascinerend hoe verschillend zakenculturen kunnen zijn; Japans zakendoen is een uitdaging voor deze directe Hollander, maar volgens mij leer ik het aardig en pas ik me zo goed mogelijk aan. Hopelijk denken zij er hetzelfde over.

Ik had aan het einde van de middag zelfs nog even tijd in Tokyo om het tempelcomplex Asukasa te bezoeken, waar ik ook in een winkeltje Japanse jasjes en hoofdbanden kocht als souvenier voor de kids. De traditionele jasjes kunnen als badjassen gebruikt worden; handig in de winter over hun pyama in de ochtend; in de zomer als jasje over badkleding.

’ s Avonds was het afscheidsdinner, waarbij ook de twee jonge personeelsleden van Ito aanschoven. En zoals hoort in Japan; er is geen feestje zonder Karaoke. Ook dit is een fascinerend onderdeel van de cultuur. Want de beleefde, gereserveerde en formele Japanners gaan tijdens Karaoke h-e-l-e-m-a-a-l los. En ik doe uiteraard graag met ze mee. Ik pas me zoals gezegd graag aan.

Vrijdag had ik nog een laatste meeting, voordat ik op het vliegtuig stapte voor de ‘tijdreis’ naar huis. Tijdreis want het tijdsverschil van Tokyo naar Toronto is min 13 uur en de vlucht duurt 12 uur. Met andere woorden; je komt in Toronto plaatselijke tijd een uur vroeger aan dan je vanuit Tokyo vertrokken bent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten