De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 3 maart 2014

Drugs en alcohol

De kinderen hadden deze week op school geleerd over de gevaarlijke invloed van drugs, roken en alcohol. En daarom werd ik door Aimée stevig verhoord bij thuiskomst op vrijdag.

A; Papa gebruik je drugs?
Ik; Nee

A; Papa rook je?
Ik; Nee schat

A; Papa drink je Alcohol?
Ik; Ja soms, een klein beetje.

Een klein beetje was blijkbaar geen gerustellend antwoord. Aimee keek meteen zeer bezorgd. Ik probeerde haar uit te leggen dat volwassen mensen best een glaasje wijn kunnen drinken, maar met mate. Echter dat begreep ze nog niet; ze had geleerd dat alcohol slecht voor je is, dus nu maakt ze zich ongerust over haar vader.
De komende jaren moeten ze gaan leren hoe om te gaan met de verleidingen van het leven (voor Aimee zal dat vast snoep zijn). En leren  grenzen te stellen. Een lastige opgave, want hoeveel volwassenen kunnen geen grenzen stellen? En dat geldt niet alleen voor drugs, alcohol en sigaretten. Dat geldt ook voor gokken (vorige week keken Isabelle en ik nog de film Runner Runner over de online gokmafia http://www.runnerrunnermovie.com/). En spelletjes en gamen. Daar kan je ook teveel tijd en geld in steken. Één van de uitdagingen in opvoeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten