De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

donderdag 25 oktober 2012

Ja maar da’s raar – banken en cheques

Toen we net naar Canada verhuisd waren, schreef ik een aantal stukjes onder de naam “Ja maar da’s raar”; over ervaringen die wij kijken door een Nederlandse bril gezien “apart”vonden.





Ik ga toch even verder op  één van de punten die ik wel heel opvallend vind; het betalingssysteem in dit land is zo ontzettend ouderwets. Ik realiseer me dit elke keer als mijn financieel directeur er een tijdje niet is vanwege vakantie of training; dan mag ik de stapel cheques tekenen. Jawel, dames en heren, cheques. Voor de jonge lezers van dit blog; een cheque is een papiertje van jouw bank dat geld waard is, wat je moet ondertekenen zodat de ontvanger daarmee naar zijn bank kan gaan, om het geld te innen. In Nederland is dit net na tweede wereldoorlog afgeschaft omdat we efficiëntere betalingsmethoden ontwikkelden. Maar hier betalen zelfs bedrijven elkaar nog vrolijk met cheques. En er zal voorlopig geen verandering in komen, want de banken zullen niet graag andere efficiëntere betalingsmethoden ontwikkelen, om daarmee de melkkoe en goudmijn te beschermen; namelijk credit cards. Behalve met rente en jaarlijkse bijdragen, verdienen ze goud aan gemiddeld zo’n 3% commissie over betalingen. En om consumenten maar creditcard verslaafd te houden, krijg je als klant veel incentives, zoals mijlen of zelfs 1% cash back. Nou ja, ik moet niet te veel klagen, want dankzij mijn mijlen op mijn American Express Card ga we in november wel gratis naar Aerosmith. Walk this way!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten