De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

vrijdag 11 januari 2013

Fotoworkshop

Twee maanden geleden had ik me ingeschreven voor een fotoworkshop in een kunstgallerie in Toronto. Helaas vergat ik de afspraak de eerste keer dus kwam ik niet opdagen…foei! Afgelopen zondag kreeg ik de kans om alsnog de workshop te volgen.

De workshop werd gegeven door een bijzonder artistiek persoon, namelijk Ben Navaee. Een wat oudere kunstenaar met arti-baardje inclusief sik. Hij is de eigenaar van de gallerie. http://www.bennavaeegallery.com/Pages/default.aspx

En wat leer je tijdens zo’n workshop? Ten eerste dat je foto’s simpel moet houden. Moet werken met lijnen, bij voorkeur gebogen lijnen. Ook boeiend zijn patronen. De compositie moet je in de gaten houden – het hele beeld gebruiken. Je leert werken met diepte inclusief spelen met diafragma. Hij vertelde nog wat over de uitdaging om fotos abstract te maken om ze interssanter te laten worden. Uiteindelijk moet de foto “een verhaal vertellen”. Meest bruikbare tips; de regel van één-derde; je hebt de neiging om je onderwerp te centreren maar dit maakt fotos saai. Interessanter is om ze op 1/3 van de kant te zetten. En om warme kleuren (rood, geel) te balanceren met koudere kleuren (blauw, groen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten