De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

woensdag 22 januari 2014

E-commerce

E-commerce, het verkopen en promoten van je producten online, is een facinerend vakgebied wat de komende jaren zich nog hard zal ontwikkelen. Bijna elke dag leer ik van mensen om me heen die nog veel meer weten over dit interessante vakgebied.

Interessante verrassing deze week; één van mijn favoriete artiesten, Moby, bleek de meest gedownloade artiest te zijn van afgelopen jaar. Hoe kan dat nu? Nou, heel simpel; Moby bood zijn nieuwe album gratis en helemaal legaal te downloaden aan. Stom? Dat denk ik niet; hij zet zich daarmee opnieuw op de kaart. En als hij wil, verdient hij dit drie keer terug met andere muziek, merchandise en concerten. Over concerten gesproken; ook een favoriet uit mijn tienerjaren, Iron Maiden, timmert weer aan de weg en was één van de meest verdienende artiesten afgelopen jaar. Hun trucje; ze analseerden waar het meeste van hun muziek illegaal werd gedownload. En in plaats van een legertje advocaten er opaf te sturen, gingen ze er zelf heen. Om ter plaatse volledig uitverkochte concerten te geven. Wat Iron Mainden en Moby gemeen hebben is dat ze prima begrijpen hoe ze de “nieuwe” internetwereld kunnen gebruiken om geld te verdienen. En begrijpen dat de oude “wereld” van Cd’s verkopen op een dood spoor zit.

Het is niet anders in de reiswereld. Sommigen beweren dat de ondergang van Oad Reizen in Nederland is veroorzaakt omdat ze pas sinds kort op internet inzetten. Dat kan een reden zijn; internet ligt raar genoeg nog steeds buitengewoon gevoelig in de reiswereld. Met name veel reisbureaus, agenten en tussenpersonen gruwelen indien een reisorganisatie via internet (direct) gaat verkopen. Je kan je kop in het zand steken (en veel partijen in de reiswereld doen dit nog steeds), maar heel veel klanten willen zich online orienteren op reizen. Dus het is van levensbelang om ook online een goede aanwezigheid te hebben. Betekent dit het einde van veel tussenpersonen? Voor sommigen niet; voor diegenen die veel kennis en een goede persoonlijke band met hun klanten hebben en die hen goed kunnen adviseren, zal er altijd ruimte zijn. Maar voor tussenpersonen en agenten die hun klanten alleen producten aansmeren waarop ze zelf de hoogste commissie ontvangen, zal het vroeg of laat over zijn. Want producten met hoge commissies zijn meestal inferieure producten. Kijk maar naar de gehaatte woekerpolissen.

Daarom zetten wij bij Quark Expeditions ook in op een “duale” distributiestrategie; we werken samen met een kleine selecte groep tussenpersonen, die duidelijk toegevoegde waarde leveren aan hun klanten. En we zetten ook zwaar in op online. Ik ben daarom bijzonder trots op onze nieuwe website; neem een kijkje op http://www.quarkexpeditions.com. Neem ook eens kijkje vanaf een mobiele telefoon of een tablet; deze website is ook uitstekend mobiel te bekijken. En nu komt het mooiste; maak op de computer in je internet browser het browser scherm kleiner. Speel met het formaat van het browser scherm, en je ziet onze website automatisch meeveranderen. Dit heet een responsive design; nu nog vrij uniek in de reiswereld, maar geloof me; binnen twee jaar standaard voor elke website. Want al heel snel, misschien binnen een jaar, verwacht ik dat de Quark website meer vanaf telefoons en tablets wordt bekeken, dan vanaf computers. De website zal nog verder uitgebouwd worden met heel veel video. Neem ook eens een kijkje op ons Youtube-kanaal https://www.youtube.com/channel/UC-QzUYWG4hVFZ4QXWkRYFjA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten