De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 10 november 2014

Melbourne; paarden, rennen en roeien

Donderdag en vrijdag waren uiteraard twee lange werkdagen in Melbourne, maar voor het eerst zat ik hier ook een weekend. Het is lente aan deze kant van de aarde; de temperaturen zijn heerlijk en het is lekker zonnig. Wel heb ik wat last van hooikoorts, maar gelukkig heb ik medicijnen bij me.

Zaterdag ging ik als eerste rennen, langs de rivier de Yarra die het centrum doorkruist. Langs de rivier zijn wandelpaden en kades aangelegd; een bijzonder levendig gebied met veel restaurantjes, barretjes en cafeetjes. Voorbij het centrum kwam ik op Boathouse drive, waar veel roeiclubs zijn gevestigd. Roeien op de rivier lijkt hier een bijzonder populaire sport; de roeiteams zie je af en aan over de rivier gaan. Na Boathouse drive nam ik een brug naar de overkant, om over de noordoever weer terug te rennen, onder andere door het mooie Birrarung Marr park.
Voor de middag had mijn baas tickets geregeld voor het paardenrennen. Paardenrennen is hier heel populair en we hadden het geluk om hier te zijn tijdens de Melbourne Cup. http://en.wikipedia.org/wiki/Melbourne_Cup. Deze raceweek begon afgelopen dinsdag, iets wat zo belangrijk hier is dat iedereen in Melbourne die dag vrij heeft. Het is dus (alleen hier in de stad) een publieke vrije dag. Je gaat hier dan ook niet in je spijkerbroekje en T-shirt naar het paardenrennen; nee, heel Melbourne loopt er voor uit in hun beste kleding. De mannen strak in het pak, de dames in de mooiste jurken en de raarste hoedjes. Kledingvoorschriften worden streng gehanteerd; een collega mocht in eerste instantie het VIP gedeelte niet op omdat hij geen stropdas bij zich had (die heeft hij ter plaatse moeten kopen).

Bij paardenrennen hoort gokken. Ik beheerste me met een inzet van $15 per race. Een keer had ik de winnaar goed en een paar keer had ik een “place” (een paard dat bij de eerste drie eindigde). Rijk ben ik er echter niet van geworden; aan het einde van de dag was ik toch $40 lichter. Mijn baas was een stuk gelukkiger, want die incaseerde een keer ruim $900 omdat hij de nummers 1, 2 en 3 in een race goed had.

Zondagochtend ging ik weer voor een run; dit keer liep ik naar de baai (Hobsons Bay), wat opgedeeld is in haven en strand. Langs het strand liep ik weer terug naar het hotel. Het is zo’n lekker renweer; het is nog relatief koel, maar zonnig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten