De Lagerweijtjes

zondag 19 augustus 2012

Edmonton

Zaterdagochtend stonden we al om vier uur naast ons bedje. Als echte Hollander was het me gelukt om gratis vluchten te regelen voor het gezin met dank aan mijn grote voorraard airmiles / frequent flyer punten. Maar  vier gratis stoelen geven ze alleen op de minder populaire vluchten; en dat was dus een vlucht die om zeven uur ’s ochtends vertrok naar Edmonton. Waarom Edmonton kan je je afvragen? De meeste Canadese West/Rocky reizen gaan van het zuidelijkere Calgary naar Vancouver. Nu hebben we een gedeelte van deze route al verkend vorig jaar vanuit Banff; dus daarom besloten we te vertekken vanaf het Noorderlijkere Edmonton en via Jasper National Park naar Vancouver te rijden.
Edmonton is de tweede stad van de Candese provincie Alberta (Calcary is de grootste). En tijdens de vlucht krijg je weer het begrip hoe immens groot dit land is. Vluchtduur is exact vier uur, en dat is dus verder dan Cancun in Mexico, Miami in Florida of Punta Cana in de Dominicaanse republiek.  Ik kan het nog steeds nauwelijks bevatten dat de voor mijn gevoel langere Noord-West afstanden toch echt korter zijn dan West-Oost. Gelukkig biedt Air Canada ook op zijn kleine vliegtuigen (in dit geval een E190) individuele video’s met je eigen tv-schermpje, heel handig om kids bezig te houden.
Om 9 uur plaatselijke tijd (twee uur tijdsverschil met Toronto – twee uur vroeger), landde onze Embraer E190 op Edmonton airport. Precies op tijd. Edmonton is geen groot vliegveld en omdat het een binnenlandse vlucht was hadden we ook geen douane. Eigenlijk stonden we zo buiten met onze koffers, waar we meteen werden opgepikt door onze camper. De man van het verhuurbedrijf reedt ons naar de dichtbijzijnde bezinepomp, om rustig de ins en outs van het voertuig uit te leggen en te checken. Daarna namen we afscheid van hem en gingen we eindelijk met dit grote gevaarte zelf op pad. We deden boodschappen en waren al snel bij onze eerste camping. Rainbow valley campground in de vallei van de Whitemud-rivier. Op slechts een paar kilometer afstand van het centrum van Edmonton. http://www.rainbow-valley.com. Ne zoals Toronto zijn groene raveinen heeft, is de Whitemud vallei een groene oase in Edmonton. In de winter is dit ook nog eens een skigebied, met een kleine helling die te vergelijken is met “ons” Earl Bales park in Toronto. De camping heeft prima ruime en schaduwrijke plekken in een groene omgeving. Alleen het verre geroezemoes van autos geeft aan dat je eigenlijk in een grote stad zit.
Ons plekje ligt letterlijk naast een speeltuin. Dus we jaagden de kids deze speeltuin in, terwijl Isabelle en ik alles uitpakten. Daarna volgde lunch en gingen we luieren. Door het vroege opstaan en het tijdverschil waren we te moe om iets actiefs te doen. Tegen vier uur probeerde we een wandeling te maken langs de Whitemud rivier, maar er kwamen zoveel muggen opzetten dat we vlug terugliepen naar ons campeerplekje. Even later hadden we gewoon voor ons plekje wel een mooie natuurervaring toen een mooie Garter-slang voorbijgleed. We konden deze ongevaarijke slang prima fotograferen en bestuderen.
Met twee uur tijdsverschil gingen we vroeg aan het avondetend en gingen deze kipjes vroeg op stok. We besloten het Metallica concert in Edmonton van vanavond maar over te slaan...