De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

vrijdag 2 augustus 2013

Toronto wildleven; het stinkdier

Deze zomer lijkt het wat grotere wildleven in de ravijnen te blijven; we hebben al een tijdje geen wasberen, konijnen en eekhoorntjes in onze tuin gezien. Wel worden we nog bezocht nog iets groots gezien de afdrukken in de planten.

Na terugkomst van ons etentje dinsdagavond, ging ik het zwembad bijvullen en dacht ik even bij mezelf “mooie pluimen in het gras”. Beseffend dat ik het gras niet lang geleden gemaaid had, keek Ik nog eens goed en zag een prachtige en flink uit de kluiten gewassen stinkdier (skunk). Ik riep Isabelle erbij en voorzichtig bewonderden we het schichtige dier. Opeens zagen we achter ons een tweede wegschieten.

Stinkdieren hebben een niet zo aantrekkelijke naam (en als ze hun geurwapen gebruiken klaarblijkelijk een afgrijselijke geur), maar het zijn prachtige beestjes met een mooie wit-zwarte tegenstelling en pluimstaart. Nu weet ik ook wie de gaten in onze grasmat graaft; stinkdieren staan er om bekend dat ze graven naar wormen en insecten.

We kunnen dus weer een dier afstrepen van de “gezien lijst. Wat we nog niet gezien hebben in onze tuin? We hebben nog geen slang gezien, maar er is ook geen water en weinig rotsen in de buurt. Dus die kans is erg klein. In het ravijn zitten vossen, maar die zie ik nog niet zo snel de tuinen inlopen. En in de grote ravijnen in Toronto (Rouge, Humber, High Park) zitten herten en coyotes. Maar dat is hier niet in de buurt.

Het blijft fantastisch; zo veel wilde dieren in een miljoenenstad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten