De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 15 september 2014

Bezoek aan een scheepswerf

Donderdag bracht ik een bezoek aan een indrukwekkende scheepswerf in Duitsland; Meyer Werft http://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/index.jsp. Deze scheepswerf ligt in Papenburg, net over de grens met Nederland, gelegen aan de Eems. Voor een scheepswerf verbazendwekkend diep het land in. Bedenkt dat alle reuze schepen die ze bouwen over de Eems naar zee gevaren moeten worden. Bij de grootste schepen houden ze op sommige plaatsen net een meter over aan beide kanten!

En reuzeschepen maken ze bij Meyer, door sommigen de BMW van de cruiseschepen genoemd, op dit moment ook wereldwijd marktleider. Zoals de Quantum of the Seas van Royal Caribbean http://www.royalcaribbean.com/quantumoftheseas/meet-the-ship/. Dit mega-cruiseschip voor 5500 passagiers plus 3000 bemaningsleden ligt op dit moment “buiten” om afgebouwd te worden. Over ongeveer twee weken wordt ze naar zee gevaren; waarschijnlijk een grote attractie voor iedereen in Noord Nederland en Noord Duitsland. De exacte datum is nog onbekend, omdat dit volledig afhankelijk is van het weer; op de nauwe Eems mag er niet al te veel wind zijn om dit schip te kunnen laten uitvaren.
De mensen van Meyer daagden me uit met een vraag voordat ik het grootste overdekte bouwdok naar binnenging. De Quatum was net twee weken geleden naar buiten gevaren, dus wat verwacht ik binnen aan de treffen? Meest logische antwoord kijkend naar het enorme schip buiten; nog niet veel. Ik verwachte wellicht een bodem van een nieuw schip. Fout. Binnen waren de enorme contouren van het zusterschip al zichtbaar; de Anthem of the Seas. Even dacht ik dat onze oosterburen hulp hadden gehad van intelligente buitenaardse wezens, maar al snel volgde de uitleg. Naast een heel megaschip is er ook ruimte in de hal om 1/3e schip te bouwen. Vooraf waren twee delen al gebouwd en naar buiten gedreven. Toen de Quantum klaar was en naar buiten ging, dreven ze de twee delen terug in de hal en maakten deze aan elkaar vast. Aan de zijkant lagen inmiddels half afgebouwde delen klaar, die samen het laatste 1/3e  deel van het schip vormen. Twee weekjes plakken en lijmen, maar daarna heb je bijna weer een nieuw schip. Indrukwekkende Duitse productieprocessen; Ordnung Muss Sein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten