De Lagerweijtjes

zondag 22 maart 2015

Earthly Heaven en terug naar huis (geschreven 18 maart)

En zo brachten we nog een geweldige dag door op ons eilandparadijs. Het was woensdag nagenoeg windstil, wat de zee helemaal tot rust bracht – daarmee werd het zicht onder water helemaal geweldig. We konden zeg maar “droog snorkelen” op ons balkon; vanaf het balkon konden we tot ver in zee alle vissen zien. Ook leuk is om vanaf het balkon de pelikanen te aanschouwen – als je een harde plons hoort is het niet omdat één van de kinderen een bommetje maakt, maar omdat een pelikaan hard het water in duikt. Die hebben hier met de grote hoeveelheden vis in het water en mangrove bossen aan delen van de rand een prima leven.

’s Ochtends ging ik met Aimée snorkelen aan de buitenkant van het rif. We zagen veel vis en zelfs een kreeft (best wel zeldzaam overdag). Maar vandaag was ‘adelaarsrogdag’. De majestueuze adelaarsrog had ik tot vorig jaar, toen we naar de Galapagos gingen, slechts één keer in het wild gezien. Vandaag zag ik hem drie keer; één keer tijdens het bezoek aan het buitenrif, één keer tijdens snorkelen vanaf het strand bij het binnenrif, en de derde keer zag ik een prachtig exemplaar in het zanderige gedeelte van het strand zelf, dichtbij de waterkant. Toen ik iets later als enige snorkelaar in het water lag, was dit prachtige beest niet echt bang voor mij en ging het gewoon door met eten en rustig zwemmen. Ik had alle tijd om veel fotos en zelfs een filmpje te maken. https://www.youtube.com/watch?v=Uoy_gUFBmec&list=UUvlTmnh1DMZBNL6jUBclWqg
De laatste dag werd afgesloten met een prachtige zonsondergang en een laatste etentje op het met olie-fakkels verlichte terras, onder een geweldige sterrenhemel.

De volgende ochtend vertrokken we om half negen met het bootje terug naar het vasteland. Gelukkig voor Oma was de zee tot rust gekomen, dus het was een smooth ride. Onderweg stopten we even bij een onbewoond mangroveneilandje wat vol zat met vogels, met name fregatvogels en brown footed boobies. Het leek even op een mini-Galapagos uitstapje.
Terug op het vaste land in het Pelican Beach Resort namen we een laatste milkshake (ze hebben hier de beste milkshakes van Belize, vooral de Toffee Nut is een aanrader), voordat we naar het ernaast gelegen vliegveldje gingen. Hier werden we opgepikt door een Cessna van Maya Island Air, een prima manier van reizen in Belize. Het is snel, comfortabel (prima stoelen) en je slaat de hobbelwegen over!