De Lagerweijtjes

woensdag 18 maart 2015

Macal river & stenen dames (geschreven 14 maart)

Na een heerlijke nacht, omgeven door krekels en andere jungle geluiden (gelukkig hielden de Howler Monkeys zicht stil), hadden we zaterdag de volgende excursie. We gingen ’s ochtends kanovaren op de Macal river bij het plaatsje San Ignacio, gelegen tegen de westgrens met buurland Guatamala. Vanuit het stadje gingen we een stukje stroomopwaarts de jungle in. Het was een mooie rustige tocht, maar het dierleven viel een beetje tegen. We zagen een paar vogels en de gidsen zagen een leguaan, maar wij konden hem dit keer niet onderscheiden uit het dichtje groen. Maar de kinderen hadden een prima ochtend, zeker toen ze bij het keerpunt in het ondiepe water mochten spelen en op de terugweg een stukje met de stroom mochten meezwemmen.

Terug in San Ignacio hadden we lunch in een restaurantje met wifi, prima getimed zodat we even wat berichtjes naar huis konden sturen en Helen konden feliciteren met haar verjaardag.
In de middag gingen we verder naar de grens met Guatamala. We staken de Mapan river over met een klein pontje, wat handmatig door een lier naar de overkant wordt getrokken. Daar kwamen we bij de volgende oude Mayastad genaamd Xunantunich, oftewel stenen dame. De naam is ontstaan nadat dorpelingen bij de ruines een in Maya-klederdracht uitgedoste vrouw zagen, die steeds in het niets verdween.

Ook Xunantunich is niet druk bezocht zodat je de ruines bijna voor jezelf hebt. Ook hier is het beklimmen van de grootste pyramide letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt. Wederom een geweldig uitzicht, je kan tot diep Guatamala inkijken. Helaas is het geen ontspannen plaats voor ouders met kleine kinderen, want er zijn geen relingen, en je kan van deze hoogte uiteraard ver naar beneden vallen...
Terug in Pook’s Hill ging Aimée in de keuken helpen met popcorn maken. Na een lekker diner ging ik met een gids en de kids een ‘nacht’wandeling maken. We zagen veel spinnen (helaas geen tarantulas), vleermuizen, mieren en een nachtvogel die in de het gras gedruk lag en die je tot op een meter afstand kon benaderen. De kinderen vinden een nachtelijke junglewalk interessant, spannend en lekker eng tegelijk.